Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Barnboksförfattare

Publicerad 2011-10-25 13:01:09 i Betraktelse,

På bröllop, på 40 års kalas och på 50 års fest, överallt träffar jag dem - barnboksförfattarna. Varför har de inte vett att hålla sin hemliga dröm för sig själva, som jag. Nä de måste nödvändigt vara duktiga, fiffiga, barnsliga, energiska, göra handling av ord och faktiskt skriva barnböckerna och sedan dessutom få dem utgivna.

På bröllopet var det en som jag tycker är jätte duktig, på 40 års skivan var det säkert tre stycken som jag aldrig hört talas om och på 50 års festen var det en, men den hade å andra sidan skrivit nästan 40 böcker. Barnböcker.

Läste jag inte nyligen att barn läser mindre och mindre böcker? -Och hur gör vi nu med upphovsrätterna? Hur ska alla dessa barnböcker, som inte kommer att bli lästa av barn, betala sig till den som behöver kosingen? Den duktiga, fiffiga, barnsliga, energiska barnboksförfattaren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela