Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Jag är Kina

Publicerad 2011-10-13 12:20:15 i Betraktelse,

På bullerplanket hänger ett lakan med texten "Vi störs av buller". Jag störs av att lakanet, som med största sannolikhet en gång var vitt, är mörkgrått, samtidigt som de på radio talar om USA's pakt med Kina, Indien, Sydafrika och Brasilien att inte skriva på ett världsomspännande miljöavtal. De har bakom ryggen på EU gjort ett eget förslag som tillåter mer utsläpp. Min systerdotter har, under miljöprojekt i skolan, upprättat ett miljöavtal som vi i familjen fått skriva på. Där står t ex "jag ska åka mer kollektivt" och nu sitter jag här i min bil och kör förbi ett grått lakan som hänger på ett bullerplank vid en stor väg. Fy skäms! Jag är Kina.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela