Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

En dyr kroppsdel

Publicerad 2005-11-09 23:55:05 i Betraktelse,

tand

Jag är lyckligt lottad och har inte så många lagningar.
Jag har aldrig upplevt tand-smärta ... förrän NU.
Knappt hade vi landat på Mallorca fören det började värka i en tand.
Jag hade nyligen fått den lagad (tre besök hos tandläkaren = 2 000:-).
 -Lite smärta ska en kvinna tåla, tänkte jag, och stod ut.
Två sömnlösa nätter och en flaska barn-Alvedon senare gick jag till dr. Felipe.
Han kunde inte bedöva, för tanden var för inflammerad. 
Jag fick antibiotika, antiinflammatoriskt, lugnande och smärtstillande ... i dropp form. 
Avancerade tandläkare på Mallorca.
Jag fick en ny tid en dag senare. 
Tanden var fortfarande omöjlig att bedöva och jag fick återvända till hotellet med två askar häst-nockar-piller (smärtstillande) och svansen mellan benen. När jag skulle betala tror jag att  dr. Felipe menade att det inte kostade något eftersom han inte lyckats, jag behövde i alla fall inte betala. Viva Espania!
Så fort jag kom hem gick jag till käftisen.
Hon tittade, knackade, bedövade, borrade och satte en provisorisk lagning = (620:-). 
Återbesök efter en vecka samt två till behandlingstillfällen, om inget går snett = (3 380:-).
Summa: 8 besök hos tandläkare, varav två i utlandet = 6 000:-.

Om en usel tand kan kosta 6 000:-, man har 32 st, och man verkligen har tand problem kan det ju bli hur dyrt som helst (192 000:-).
Den som har 192 000 kronor över till eventuella tandläkarbesök är antagligen inte den med tand problemen. Vård diskriminering!



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela