Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Kalle och chokladfabriken

Publicerad 2005-09-27 00:04:24 i Betraktelse,

Vi var på bio.
Enormt cool film!
Roald Dahl´s Willy Wonka måste ju bara vara baserad på Michael Jackson. Ja jag vet att den inte är det, michael var ju bara barnet 1964, men allt stämmer. Konstig hudfärg, ingen vidare relation till fin far, hybris, skyddshanskar, enstöring, neverland=chokladfabrik, pimpad klädstil och ett svårt förhållande till barn mm.
Willy Wonka
Handlingen i korthet:
Fattiga, familjekära kalle vinner besök i wonka´s neverland, jag menar chokladfabrik.
Det gör även glupsk-tjockis, rik-bortskämd, känslokall-mensa och jag-är-bäst-på-allt. En av dem ska få ett fantastiskt pris.
Det blir naturligtvis kalle. Han ska få hela chokladfabriken om han bara lämnar hela släkten, mor och far bakom sig. Fabriken eller familjen?
kalle väljer naturligtvis, hjärteknipande, sin familj och det går en suck av lättnad genom publiken (alla inser väll att vara ensam med Willy Wonka i chokladfabriken är en dålig idé). Inte mitt barn, han ställer sig upp och ropar helt spontant - NEJ! ta chokladfabriken din dumming.
Vad gjorde jag för fel?


Kommentarer

Postat av: li

Publicerad 2005-09-27 06:08:58

hehe, ja willy w och michael j förefaller onekligen ha vissa gemensamma drag...

ang. göteborg: jag håller absolut med om att det inte på några villkor bör daltas med de hybrisbenägna göteborgsborna! lilla london??? men kära nån då...! :)

Postat av: Pinolla

Publicerad 2005-09-27 22:48:19

jag jobbar som kock och har gjort i 7 år!! varför undrar hon?!!

Postat av: snart 40

Publicerad 2005-09-27 23:37:15

jag kommer inte ihåg riktigt och jag hittar ej tillbaka till din blogg. Jag blev nyfiken pågrund av något du hade skrivit.

Postat av: snart 40

Publicerad 2005-09-27 23:38:21

det ska flytta in en kock i våningen över mig. för ni mycket liv?

Postat av: carina958

Publicerad 2005-09-29 09:29:24

Det finns verkligen likheter mellan våra liv.
Hur gick det med "tysk studenten" ? Gillade han/hon Sverige ?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela