Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Vägra vara offer!

Publicerad 2005-09-23 00:04:01 i Betraktelse,

Kalla mig gnällig och säg "vad är det med dig då, har du mens eller?" men jag tycker inte att det är OK att 9 åriga flickor tror att de måste ha string-trosor, 14 åringar tror att man måste ha analsex eller att det kör omkring bilar på stan med bilder av halvnakna brudar på flaket. Vägra! 
Det är inte skönt med in-i-stjärten-åkar-trosor, det är inte mysigt med analsex - i allafall inte för den fjortonåriga tjejen och varför ska man själv känna sig förnedrad när en blottad könsfrende far förbi i stadstrafiken.

• Vägra stöpas in i rollen av ett offer - SJÄLVKÄNSLA för bövelen!
• Slår han dig - kasta ut honom på en gång! Det kommer att hända igen var så säker.
• Sälj inte din kropp - det går att göra snabba pengar på annat som inte är så själv-förgörande, om man nu måste ha det. En kille skulle ju t ex sälja illegala cigaretter eller liknande hellre än att sälja sin egen kropp.
• Säger han att du inte duger så är han inte värd dig - UT med honom!
• Könsstympning, vem kom på något så dumt? - Aldrig i livet!
• Bort gift mot din vilja - rym! eller se till att din blivande man alldrig vill ha dig.
• Låt inte tradition och religion styra ditt liv - av med slöjan!
• Stackars oss vi har lägre lön - men starta eget då och ta ut så mycket du kan och vill.
• Kvinnor kan - ur fånigt!!! det är väll klart som fan - stating of the bleading ovious.

Tjejer klarar sig bättre ur kriser, tjejer är bättre i skolan, smartare, snyggare och lever längre. Mannen var så djävla skitskraj, och är fortfarande, för matriarkatet att de blev tvungen att hitta på GUD för att kunna sätta sig över oss.
Tänk om alla prostituerade, eskortflickor och sexmodeller skulle strejka, kan inte alla göra det föresten. Fattar ni vilken power! Alla på en gång.

Kommentarer

Postat av: carina958

Publicerad 2005-09-23 10:36:13

Så sant skrivet.... jag har inte fattat "kvinnor kan" konceptet, det är väl klart som fan att vi kan, det är fråga om personer inte kön. Du kan en sak och jag en annan oavsett om vi är kvinnor eller män. Trevlig Helg

Postat av: Missy M

Publicerad 2005-09-23 15:13:49

Jag..kan inget annat än hålla med dig! Jag läser juridik just nu. Om en flcika har anorexia och därmed svälter sig själv till döds, kan man inte med tvång omhänderta henne. Fast man vet att hon kommer dö. Why? Well, för att halva världens kvinnor svälter sig själva med viljes (dieter osv) därav kan det inte, enligt våra lag författare, betecknas som att man bryter mot samhällets normer genom att ha anorexia till döden.
Sjukt!!

Postat av: Beatrice

Publicerad 2005-09-26 16:53:07

Ord och inga visor! Håller med till fullo. Starta ett parti så röstar jag på dig =)

Postat av: Micke

Publicerad 2005-09-26 19:34:15

Det första du skrev ang barn som inte får vara barn och ska ikläda sig rollen som "sexiga" kvinnor, där håller jag med dig helt! Men sen när det där lite överdrivet råa "FI-beteendet" börjar genomsyra det du skriver så blir jag bara så less på alla som tycker att lösningen verkar vara "Vänd på förtrycket!".
Dumt! jag menar, vad hände med gammal hederlig jämställdhet?? varför kan inte alla bara ha samma värde?! Istället för att vara offer måste man heller inte vara förtryckaren/brottslingen!

Nej, jag tycker att ALLA ska ha samma rätt och värde, sen spelar det inte någon roll vad somm sitter mellan benen!

/M

Postat av: snart 40

Publicerad 2005-09-26 23:03:03

Oj Micke - var det en öm punkt?
När Solvig regelbundet kommer hem full från tjejkvällarna och slår sin man Jonny sanslös med tillhyggen, gjärna när ungarna ser på, då tycker jag att han ska kasta ut henne också.
Eller när hon kommer hem och säger åt honom att han måste banta och operera pitten större för annars tänker hon fortsätta vänstra med sin PT - samma sak.
Föresten finns det forskning som visar att tjejer faktiskt klarar sig bättre ur kriser, är bättre i skolan och lever längre. Smartare och snyggare var subjektivt, det medger jag.

Postat av: Micke

Publicerad 2005-09-27 13:42:39

vad spelar det egentligen för roll om vi ska bevisa vem som är bäst på vad osv?!
Då kan vi ju sluta sträva efter någon slags jämlikhet alls! Vad spelar det för roll vem som slår vem? Ingen ska slå någon alls! och vare sig man är man eller kvinna och ens partner ställer sjuka krav som att "banta!" eller "operera dig!" så är det sjukt vilket som!

Håller ni inte med? Varför tjaffsa om vem som är vad och si och så?? Blir ju bara värre! Bakåtsträvande!

/M

Postat av: snart 40

Publicerad 2005-09-27 18:30:01

självklart micke, alla ska leva i harmoni i lala-land.

Postat av: Micke

Publicerad 2005-09-28 07:54:03

Lala-land har stora möjligheter! Jag har köpt hink och spade för nu jäklar ska det byggas luftslott!

/M

Postat av: surrkompisen

Publicerad 2006-12-10 01:06:30

fanns en micke där som reagerade i varje fall ;) "min" nästäldsta.. hennes familj är inte svenskar.. har rätt mycket att tycka till om hur de kan behandla sina döttrar det men det vill jag ta så här offentligt.. du har i varje fall himla rätt som vanligt ¨våga vägra vara offer!!!! en kompis berättade föresten om när han var på H&M för att handla till sin son där samtidigt en mamma med sin dotter var och stod och jämförde typ spetsar på stringtrosorna de skulle köpa till dottern.. jo då hon va typ 9.... sjukt att det ens finns!! hunken och hans rörkunskaper.. hmm fan glömde fråga det.. hoppas verkligen det blir en nästa gång så jag kan ta upp det ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela