Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Lördag - en vinterdag att minnas

Publicerad 2006-02-12 14:34:54 i Betraktelse,

-3°c, solen värmer fräknar på rosiga kinder och glittrar i nyfallen vit snö.
- Minns denna dag, för så här vill man minnas en vinter!
Inte alla andra dagar med moddiga-avgasgrå drivor och mulen sky.

I pulka-backen sitter solbrillor med varmchoklad och engångsgrill. Hundar leker, barnen åker pulka och någon har en ascool snowrunner, moped fast med skida fram och band bak, som det tolkas efter. Den var orange också. Lyckligt!
Man vill aldrig gå in igen ... förutom mitt barn. Han vill bara sitta inne och se på TV.
Efter mycket tjat kommer han med ut. Då är det för korvigt i overallen, fryser om fötterna, fryser om händerna, nej föresten händerna var visst för varma för vantarna och utan var det för kallt. Mössan kliar i pannan, han är törstig och hungrig, trotts nyäten frukost. Suck!
Jag får en känsla av att pulka-backen bara är för de vuxna. När jag ser mig omkring verkar det nämligen som om de flesta barn är missnöjda. Snö i nacken. Kissnödig. De åker ner men sen är det för jobbigt att dra upp pulkan igen. -varm saft, bläää! Jag vill ha sushi och läsk.

- Skitungar! fattar de inte att cartoons är det varje dag medan en vinter dag som denna är något man blott kan minnas när växthuseffekten utplånat konceptet "vinter" totalt.

Kommentarer

Postat av: TT

Publicerad 2006-02-13 17:21:13

Ja inte ser man många glada barn i backarna. Mest föräldrar som när en idé om hur rligt det är med pulka och nu får en chans att, med barnen som albi, åka.
Vi får ut och åka trakordäck någon dag. Och det är inget för småbarn!

Postat av: snart 40

Publicerad 2006-02-13 19:17:49

Jo ru tant T. Lek och skoj det är för tanter i 40 års åldern. Vi sätter ungarna framför videon och åker däck själva. oansvarigt och jätte kul.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela