Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Huset Silvercronas gåta

Publicerad 2007-12-09 23:12:50 i Betraktelse,

Alla var sjuka och uttråkade så jag begav mig till biblan för att låna lite böcker och annat kul.
Jag hittade "Huset Silvercronas gåta" på dvd och fick nostalgiska 70-tals flashbacks. Vad jag minns var den jätte spännande.
Vi bänkade oss alla i tv soffan. Efter en kort stund var barnen helt ointresserade.
Det var tydligt att filmen var rödaste röda FNL-prog. Adeln och borgarna är onda utsugare, kungahuset ska avskaffas och arvegodsen ska skänkas till staten.
Tänk vad jag missade när jag var barn, trodde att den handlade om barn som letade skatter och reste i tiden.
Fast det är klart man var väll prog-imun på den tiden, tittade ju på Ville, Valle & Viktor och vilse i pankakan också.

Kommentarer

Postat av: TT

Publicerad 2007-12-10 08:41:49

Vad konstigt. Jag minns den precis som du. Det osar sammansvärjning. Riddarhuset vill få oss att gjömma gaymailet och har bytt ut banden?

Postat av: carina

Publicerad 2007-12-10 23:40:01

ja jag minns den också som jättespännande. Konstigt.

Postat av: Ken

Publicerad 2008-05-11 14:08:44

Jag har lagt in en beställning hos familjen i Sverige på denna serie. Jag kommer ihåg fragment, men jag kommer också ihåg att de lyckats med att framställa en viss miljö i historien.
Nu är det faktiskt så att (först: Jag ÄR konservativ, politiskt sett. Och jag har studerat mycket historia) adeln var faktiskt utsugare, och räfsten aktiverades av Karl XI. Om man såg historien från allmogens sida skulle den nog inte vara så långt från vad vi sett i denna serie. Problemet är att historia är så omfattande att en människa inte kan behandla allt som hände för att påverka framtiden och måste sålla bort mängder med material. Hur detta sorteras bort bestäms ofta av skrivarens egen världsuppfattning och ibland har skildraren rent av politiska åsikter som grund för skildringen.

Ken
Ontario Canada

Postat av: t

Publicerad 2008-05-23 20:59:23

kanske inte är jättekonstigt att det man tyckte var spännande när man var 5 inte är fullt lika upphetsande när man är 40?
Att den har ett klart politiskt tilltal är ju inte riktigt samma sak.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela