Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Barnbrist i skärgården

Publicerad 2007-03-19 23:49:04 i Betraktelse,

Vi har varit på landet. Jag skulle tjära båten och fixa.
Fyyyy! Regn, snö, hagel och blåst. Ingen nytta blev gjord. Jo jag fick träffa mamsen och barnen fick leka med alla sina polare och kusiner. Maken skulle repa med "Sjörök", de lokala bandet. Det går till på de sättet att de dricker hutlöst och äter gott medan de lyssnar på bagarens aldrig sinande mängd rövar-historier. När alla är tillräckligt mätta och onyktra så spelar de taket av bagarns hus. Han kom inte ens hem. Vi satt på en ö och han på en annan.

De saknas barn i skolan på ön. Läraren har blivit varslad. Det är så sorgligt. Skolan där ute är fantastisk och att vara barn där ute är paradiset på jorden ? "barn i full frihet". Alla leker med alla, ingen är för liten. Jag skulle vilja bo där ute medan barnen är små, men det är total kalla handen från maken. Hästar, moppar, båtar, isjakter, djur, flottaräventyr, camping, kojor, cross-bågar, killar, polare, fiske - äventyr hela dagarna ... men ibland är det januari och ibland haglar och regnar det på tvären.

Kommentarer

Postat av: Carina

Publicerad 2007-03-20 09:33:05

Men du får trösta dig med att barnen kunde ha vuxit upp på ett sämre ställe. Vi har också fått brev från vår ö där de ber folk med barn att flytta ut. Tydligen dålig återväxt i skärgården.

Postat av: sanna

Publicerad 2007-03-20 09:36:57

ja det verkar vara det, konstigt nog med tanke på hur ofta skärgårdsborna byter partner (med varandra). Borde ju bli en himla massa barn, dock med en begränsad genbank.

Postat av: surr

Publicerad 2007-03-20 10:04:09

å det är kanske en sån som mig ni behöver i varje fall.. en med obegränsat med ungar.. eller i varje fall tre då i skolåldern.. eller 2,5....och ingen man.. föresten va sa du.. byter de partner ofta där.. hmmm är det nån över??

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela