Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Tvättnötter - trodde att det var ett skämt

Publicerad 2007-11-13 09:44:17 i Betraktelse,

Tänk vad man får reda på mycket när man jobbar tillsammans med andra människor ...

Tvätta med nötter: Man tar en näve nötter, lägger dem i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.

Kan även användas till: Hårshampo, ger håret glans och vitalitet. Tar bort mjäll och gör håret lättare att reda ut. Balsam behövs inte användas. Till bad av husdjur. Skyddar mot insekter och andra småkryp.
Kan användas som rengöringsmedel i t.ex. kök och badrum. Saponin innehåller skyddande egenskaper till krukväxter mot t.ex. bladlöss.  Ger glans till guld- och silversmycken, samt skyddar mot oxidation. Biltvätt, ger samma effekt som vaxning, vattnet pärlar lättare av.
http://www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

Kommentarer

Postat av: carina

Publicerad 2007-11-13 13:30:39

Ja du sanna... det finns nog ingen som lärt mig så mycket som du,tvätta med nötter var nytt, helt nytt men jag tror jag struntar i det ändå. Hoppas det är ok?

Postat av: surr

Publicerad 2007-11-14 00:38:36

fan att man inte får glansigt hår av att jobba med en massa nötter :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela