Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Valmöjligheter

Publicerad 2009-01-28 09:45:26 i Betraktelse,

vilken tur man hade som inte behövde välja. När jag skulle börja på gymnasiet fanns det några linjer att välja, nästan samma på alla skolor och man hamnade på den som låg närmast.
Mina bordsgrannar har båda barn som ska välja program, inriktning och skola. Det verkar skit-klurigt att välja. Man får ångest av för mycket valfrihet. Har man valt rätt elbolag? Pensionsfonderna - ligger de rätt placerade? Hur man än gör kan man vara säker på att man kunde ha valt bättre,

Kommentarer

Postat av: L

Publicerad 2009-01-28 22:56:27

Om du bara visste!

Och jag som ännu inte bestämt vad jag ska göra när jag "blir stor.

=)

Postat av: sanna

Publicerad 2009-01-29 07:45:06

hej L

Man måste i alla fall plugga vidare när man väl vet vad man vill bli när man blir stor (det är inte säkert att man vet vad man vill när man ÄR stor). Välj något där du får högskolekompetens. Se dessutom till att du har kul under tiden. Lär känna så många du kan för när man minst anar det har man nytta av sina gamla skolkompisar i arbetslivet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela