Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Valp-/föräldrakurser

Publicerad 2009-06-02 13:18:43 i Betraktelse,

Vi går på valpkurs - jag och Penny. Det jag kan konstatera är att hunden är dum. De andra valparna klara hemläxan, men  inte Penny - hon vill bara leka, streta, sno mat från de andras hussar/mattar och kissa på golvet i utbildningslokalen.

Nu tror ni att detta är en hund-blogg - Nej ... eller nja, detta är bara en inledning till min reflektion. Valpkursen fick mig nämligen att tänka på föräldrakurser.
De har stått om dessa i tidningarna nyligen. Ingen ny företeelse men inte så vitt spridda. Det blir ju lixom inte aktuellt att man söker en sådan förrän man råkat på problem i föräldraskapet.
Skaffar man valp första gången går de flesta på valp-, unghunds- eller vardagslydnadskurs oavsett om de har problem med hunden eller inte.
När man skaffar barn första gången blir ju den stackars förstfödda rena försökskaninen.
Tänk vad skönt för både föräldrar och förstabarn om de fanns instruktioner. Alla föräldrar borde vara tvungna att gå kurs med jämna mellanrum och ta "körkort" för de olika barnfaserna - körkort för föräldrar.
Inför-födseln-kursen, inför-syskon-kursen, barn i tråtsålder-kursen, skolbarnskursen, tonårskursen, ungavuxna-kursen osv.
Tänk vad mycket konflikter, tragiska barndomsminnen och onödiga trauman man skulle undvika.
Sökte föräldrakurs på nätet och fann att det fanns på östermalm och lidingö - är det för att de behövs mest här eller för att de kostade typ 3 000? Varje kommun borde ha gratiskurser för alla föräldrar i kommunen - de skulle de spara in på senare - ungdomspsyk, kuratorer, mariapol mm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela