Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Små och stora skurkar

Publicerad 2009-10-21 00:33:50 i Betraktelse,

Jag var inne i affären medan 7 åringen åkte runt på sin sparkcykel utanför. Han kom på att han skulle säga något och ställde sin sparkcykel utanför. När vi kom ut var cykeln borta. Stora tårar och fan flög i morsan.
Vi åkte runt med bilen och bad dessutom storebror med kompis att cykla runt i centrum och spana. Plötsligt fick vi syn på två killar med sparkcyklar. Smög på dem och upptäkte att de hade hunnit spraymåla den med svartfärg.
När de fick syn på oss slängde de cyklarna och sprang in i affären. Jag efter och högg tag i dem, släpade ut dem.
De var pyttesmå, 8-9 år. Först hotade jag med polis, funkade inte, då lovade jag att inte ringa hem om de bad sonen om ursäkt, gav mig sprayburken samt namn, skola och lovade att aldrig mer göra om samma sak. Sen gav jag dem en tvångs-kram, för det såg ut som om de ej fick mycket av den varan hemma, och så fick de gå.
Jag och sönerna var sedan alldeles skakis, men sparkcykeln hade vi fått tillbaka - fast nu var den svart.
När vi kom hem ringde jag en kompis som har barn i förövarnas skola. Jo då, de var kända illbattingar, i dubbel bemärkelse. Den enas pappa var chef på TV4 och den andras var Sveriges värsta svindlare, i pressen kallad "Nordeamannen". Han blev tydligen haffad med miljonerna gömd i bilbarnstolen. Man kan säga att den gossen hade att brås på.
För övrigt är skolan där de går öns finaste privatskola. Hmm, hjälpte ju mycket.

Kommentarer

Postat av: mlii

Publicerad 2009-10-21 15:40:02

hejhej, fin blogg!:)

skulle du kunna va så snäll och rösta på mig i veckans blogg? :) jag är nr: 3

http://josefinkjelllberg.blogg.se/2009/october/veckans-blogg-2.html?_tmp=2d36e7af13ea1d935babb9496fabe0c3ff300d31

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela