Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Åldrande och aktiva

Publicerad 2009-09-14 22:47:29 i Betraktelse,

Till en början tänkte jag inte på det - hela skogen kryllade av aktiva pensionärer. De hade någon slags pro-orientering trodde jag. Medelst GPS och gå-stavar skrämde de både mig och hunden på flykten. Livsfarliga. På parkeringen stod deras bilar - inga gamla veteranbilar direkt. Jag åkte för att hämta barn i skolan och såg inte en ända människa under 67 på hela vägen. Nu började det bli lite kusligt. Körde till och med en omväg för att se om jag inte kunde få syn på någon i arbetsför ålder - Nix. I skolan var det bara mormor och farfar som hämtade. Twilight zone. När jag kom hem blev jag tvungen att se mig i spegeln om det var något fel - nej då, samma grå håriga gamla tant .... Ohh noo!

I Japan är barn en bristvara. Stora delar av världens befolkning blir äldre och ingen har vett att dra sig tillbaka. Retsamt aktiva. Golfar och reser, rider och dansar. Var tog etterstupan vägen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela