Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Bäst denna vecka - Sjövägen

Publicerad 2010-12-08 23:36:41 i Betraktelse,

Barnet skulle till Nacka Strand. Dit är det långt med bil från Lidingö. Man ska över en bro, igenom hela stan och en bra bit runt kusten på andra sidan. Pappan, som körde dit honom, fick till råga på eländet punktering, vilket gjorde resan ännu längre ... och dyr, 400:- bara för däcks byte och lagning. Om man dessutom räknar förlorad arbetstid, bensin och vägtull kommer man upp i ganska mycket.
När barnet, senare samma kväll, skulle hämtas, tog jag reda på att det gick en båt från ön till Nacka Strand. Båten avgick från Dalénum, Lidingö 18.30 och var framme i Nacka Strand tio minuter senare och kostade inget alls, för jag hade SL-kort.
Jag hämtade barnet och tog båten tillbaka igen. Sammanlagd restid 30 minuter, kostnad 0:-. Dessutom var det jätte trevligt, vackert och spännande att åka båt i vinternatten. Heja Sjövägen!


PS bilden är lånad från Wikimedia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela