Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Svårt med ålder

Publicerad 2010-01-12 10:57:10 i Betraktelse,

Hur gammal är man - egentligen?
Räknar man år eller är man så gammal som man känner sig?

e - Hej mormor, hur är det?
m - Det är tråkigt och ensamt att leva när man är gammal.
e - Stackars dig. Ska vi se om det är några roliga-döda i tidningen?
m - Nej, jag har redan tittat, bara Jansson och Jansson.
e - Ska vi dricka kaffe?
m - Då ska det vara massor av socker i.
e - Du har väll aldrig socker i kaffet.
m - Man måste leva farligt, socker är det enda gift jag har kvar.
e - Jag fyller år i dag mormor.
m - Oj, du måste vara en bra bit över hundra.
e - Tack, det var ju bussigt. När jag föddes var du 54.
m - Så gammal har jag aldrig varit. (med eftertryck)
e - Du fyller 98 i år och jag fyller 44. Ska jag kamma ditt hår?
m - Ja gör det, men sedan får du gå. Man får inte ha besök här på skolan.

När jag lämnar henne i köket med de andra tanterna frågar någon ”vem var det?”
m - Det var min tyska mamma.
I vanliga fall tror hon att jag är hennes dotter (pensionär) men i dag är jag tydligen runt 120 år.
De andra tanter på hemmet är "simpla människor" och dessutom "oändligt gamla", tycker mormor.

e=ego, m=mormor

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela