Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Dödsannons

Publicerad 2011-01-10 23:33:09 i Betraktelse,

Nu låter jag som mormor men ... får man ha hur märkliga saker som helst på sin dödsruna? En del fattar man, har man till exempel haft en tax som livskamrat så kanske man vill ha just en tax på bilden ... men en oljetanker!? Som icke troende går kors bort, men varför ”äger begravningen rum i kyrkan”?
Läste just om en dödsannons som inte blev införd. Bilden föreställde en man som grillade, eftersom den avlidne ofta brukade grilla, och texten löd: "nu är det kokta fläsket stekt".

Kommentarer

Postat av: Rondine

Publicerad 2011-01-12 18:27:33

Oljetanker har jag aldrig sett i en dödsannons, husvagn däremot.

Och begravning i kyrkan, behöver man inte alls ha.

Lokal bestämmer man själv, förutsatt att man får hyra den till ändamålet. Likväl som att man anlitar

förordnad borgerlig begravningsförrättare.

Såg förresten en ovanlig dödannons häromdagen.

Minns ej ordalydelsen detaljerat, men den var formulerad så att den avlidne själv talade.

Ungefär: Jag, NN, har dött, efter långt och händelserikt liv. När jag levde, stod mina syskonbarn, Olle, Stina och Pelle mig nära. O.s.v.

Ganska fint, faktiskt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela