Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Kalkon middag

Publicerad 2011-01-03 00:49:50 i Betraktelse,

Maken önskade sig engelsk julmiddag i julklapp. Hur har engelsmännen tid? En kalkon tar ca 8 timmar att laga till. Såsen tar nästan lika lång tid. Stuffing, grönsaker och potatis någon/några timmar, men den djävla ”puddingen” tar flera dagar. Först blandas ihop, sedan kokas, ena dagen i 6 timmar, lagras några dagar, sedan kokas igen i 2 timmar. Jag hoppade faktiskt över den - sorry. Blev dessutom tvungen att addera en sak som inte förekommer på ett äkta engelskt julbord - sallad.
Det blev jätte gott, men jag tror att det dröjer lite innan jag lagar det igen.
-------------------------------------
- Blää, jag tycker inte om kalkon.
- Värma den då. ;)

Kommentarer

Postat av: Rondine

Publicerad 2011-01-06 13:12:11

En gång i tiden fanns det en liten delikatessbutik

vid Östra Station. Där köpte vi plumpudding en gång.

Lite speciell smak. Gott, men väldigt sött.

Vet ej om butiken finns kvar?

Brukar förresten du och/eller maken titta på tv-programmet "Det goda livet"? (engelskt mat- och livsstilsprogram med Hugh Fearnley)

Mycket bra program!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela