Ö-rapporten

Tankar från en stor och en liten ö

Varg på Lidingö

Publicerad 2011-01-29 15:39:15 i Betraktelse,



I skidspåret, på skridskobanan, i pulka-backen och i lekparken står föräldrar med ansiktet i solen medan barnen (som tillfälligt har lämnat TV-spelen) faktiskt kan roa sig utomhus.
En tidig vårvind har svept ner grenar ur träden och ett träd har vält över stigen.
–Här har det gått en varg, säger mannen som står vid vindfället och spanar.
Ja just;) dream-on, tänker jag.
–Jag har sett den vid Näset också, säger han. Du får akta hunden.
Det finns väll inga vargar på Lidingö. Det finns väll knappt några alls, och de som finns blir ju skjutna. Att det skulle finnas på en ö full med bilar, hundar, villor och höghus är obegripligt.
Jag avfärdar mannens påstående som urbota korkat, men när jag kommer hem ligger lokaltidningen framme och skriker: "Börje såg en varg utanför sitt fönster" på första sidan. Vidare kan man läsa att viltvårdaren på ön bekräftar uppgiften om att en varg kan finnas på ön, han har själv sett vargspår på isen.

Jag vill också se en varg. Var är den nu? Var den på genomresa eller tänker den bli öbo?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Det är bara jag ...

Det heter inte "kris" längre, det heter "utvecklingsfas". Vad ska man bli när man blir stor? När blir man stor? Blir man det någonsin? Livet är toppen och ändå har man någon knasig lust att vända allt på ända? Flytta, säga upp sig, studera, skaffa moppe ... Nu är "fasen" över, men jag kan inte sluta skriva.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela